Maak je eigen logo in 5 minuten

“Maak je eigen logo in 5 minuten. Gebruikt door 7125+ bedrijven.”
Tja, websites zat waar je zelf je logo kunt maken. Voer je bedrijfsnaam in, kies een leuk icoontje, kleurtje erbij en hoppa. Klaar is Kees.
Waar zo’n website totaal aan voorbij gaat is de achtergrond, doel en doelgroep van jouw bedrijf. Of je product, de kernwaarden van je bedrijf en, niet onbelangrijk, welke logovariaties en bestandstypes je nodig hebt. Hier krijg je er eentje: een JPG bestand in RGB kleuren. Superhandig voor op de socials en je site maar als er een banner op je gevel moet komen, totaal onbruikbaar.
Herkenbaar logo?
En dan hebben we het nog niet eens over de basisvoorwaarde: herkenbaarheid! We hebben daar eens een presentatie over gegeven waarin we daar, tot gemor van de toehoorders, enorm op hamerde. Herkenbaarheid is zoooo belangrijk als je je wilt onderscheiden. En relevantie, en eenvoud, en veelzijdigheid. Had ik herkenbaarheid al genoemd? Juist ja.
Logo ontwerpen is een vak
Wat we willen zeggen is dit; een logo ontwerpen is een vak. Een vak dat onderzoek vergt. Een vak dat inlevingsvermogen vraagt. En creativiteit, dat ook.
Gelukkig zijn er nog genoeg bedrijven die ik niet hoef te overtuigen. Die snappen dat vakmanschap nodig is. Zo’n bedrijf is de Surinaamse startup HRA. Via, via kwam die bij ons terecht. Suriname? Tja, afstanden zijn digitaal eenvoudig te overbruggen.
Een online meeting en offerte verder hebben we ze vier ontwerpen voorgelegd. Natuurlijk hadden we veel meer logo’s gemaakt maar dit waren stuk voor stuk ontwerpen waar we volledig achter stonden.
Toelichting
Zie hier het resultaat. Hoe we daartoe zijn gekomen?
Voor dit logo hebben we gekozen voor de combinatie van een woordmerk (tekst) en een beeldmerk (illustratie).
De lijnen in het beeldmerk symboliseren niet alleen het idee dat HRA de klant de weg wijst, maar ook de onderlinge verbondenheid tussen de bedrijfsonderdelen.
De typografie van het woordmerk is zo gekozen dat het aansluit bij het constructieve karakter van het beeldmerk, een geconstrueerde letter dus.
De vette letter en de relatief dunne lijnen zorgt voor een mooi contrast waardoor de twee onderdelen van het logo visueel niet in elkaar gaan overlopen.
De drie kleuren van het beeldmerk zijn modern en fris en sluiten aan bij het karakter van HRA. Ook symboliseren zij de drie markten waar HRA zich op richt: agro (groen), gas/olie (oranje) en transport (blauw).
De kleur blauw van het woordmerk staat voor betrouwbaarheid en professionaliteit.