Wat is een huisstijl?
Met een huisstijl geef je vorm aan de door jouw gewenste identiteit van je bedrijf. De bedrijfsnaam, samen met het logo en een eigen kleur(combinatie) zijn de vaste elementen waarmee je je bedrijf presenteert.
We noemen dit de visuele identiteit. Deze visuele identiteit bepaalt voor een groot deel het gezicht van je bedrijf.
Wat is een goede huisstijl?
Een goede huisstijl is vooral een herkenbare huisstijl.
Daarnaast is een goede huisstijl imagoverhogend. Dit wil niet zeggen dat je huisstijl je imago bepaalt, maar hij kan wel bijdragen aan het beeld dat het publiek van je organisatie heeft.
Een goede huisstijl sluit ook aan bij de identiteit van je bedrijf. Deze identiteit bepaal je vooraf onder andere door visie, de missie, de kernwaarden en de corporate story.
Gebruik hem consistent en herhaal hem in alles waarmee je naar buiten treedt. Op die manier gaat je doelgroep kleur, vorm en typografie associëren met jouw bedrijf. Voer je huisstijl door op de bedrijfsauto’s, het bord op de gevel van je pand, bedrijfskleding en misschien zelfs tot in het interieur: denk aan meubilair in een bepaalde kleurcombinatie.
Klein bedrijf?
Kies voor een sterke huisstijl
Ook als je een klein bedrijf hebt, is het belangrijk om voor een sterk onderscheidende huisstijl te kiezen.
Met je huisstijl communiceer je de kernwaarden van je bedrijf, zorg je voor herkenning en creëer je onderscheid ten opzichte van je concurrenten.
Het gebruik van templates
Om kosten te besparen en de huisstijl te bewaken is het verstandig om een aantal templates te maken die de basis zijn van een publicatie.
Deze templates kunnen gemaakt worden voor o.a. advertenties, Powerpoint presentaties, Word briefpapier, mailingen, banners voor op de website en banners voor social media.
Hoe ontwikkelen we jouw huisstijl?
Een krachtige huisstijl geeft vorm aan de gewenste identiteit. Met een herkenbare naam en logo, eigen kleuren en een eigen vormentaal. Deze totale visuele identiteit bepaalt voor een groot deel het gezicht van jouw organisatie.
Ook voor kleine organisaties is een sterke huisstijl belangrijk. Zeker bij een klein communicatiebudget is het zinnig hierin goed te investeren.
Voordat kan worden begonnen met het ontwikkelen van de huisstijl is het goed dat we eerst de basis van jouw bedrijf goed in beeld brengen.
STAP 1
Bepalen identiteit
Ook jouw organisatie heeft zelf wel een idee van wat zij wil uitstralen. Dit noemen we de gewenste identiteit. In de huisstijl gaan we die gewenste identiteit vormgeven.
De identiteit van jouw bedrijf hangt nauw samen met visie, de missie, de kernwaarden en de corporate story. Voordat aan de huisstijl begonnen kan worden is het verstandig om deze punten uit te werken en duidelijk in beeld te brengen.
- Visie: het referentiekader, de overtuiging en de opvattingen van je bedrijf.
- Missie: de langetermijndoelen en de ambities van een organisatie in een door haar afgebakend werkterrein
- Kernwaarden: De basisfilosofie van je organisatie
- Corporate story: een voor de organisatie kenmerkend verhaal waarin verleden, heden en toekomst samenkomen
STAP 2
Bepalen imago
Het imago van je bedrijf is het beeld dat mensen van jouw bedrijf hebben. Dit beeld wordt gevormd door beelden, associaties en ervaringen die vervolgens gekoppeld worden aan jouw bedrijf.
De truc is om ervoor te zorg dat identiteit en imago goed op elkaar zijn afgestemd.
De huisstijl is een afspiegeling van de identiteit van je bedrijf. Een sterke huisstijl geeft vorm aan deze identiteit. Concreet gezegd laat je in beeld zien waar je bedrijf voor staat.
Zo communiceert een sterke huisstijl niet alleen de kernwaarden, het zorgt ook voor herkenning en creëert onderscheid ten opzichte van de concurrent.
STAP 3
Bepalen doelgroep
Nu identiteit en image zijn bepaald, is het zaak om je doelgroep goed in zicht te krijgen. Op wie richt je je? Dat kunnen best meerdere doelgroepen zijn maar probeer het aantal te beperken anders verlies je focus.
STAP 4
Ontwerp logo
Het logo vormt de basis van je huisstijl. Het logo is zo beeldbepalend dat alles daaruit voortkomt.
Bij het ontwikkelen/otwerpen van een logo, volgen we deze stappen:
- Opzetten van een mindmap met sleutelwoorden
- Ontwerp van het logo; schetsen en uitwerken van 3 variaties
- Keuze van het logo als basis voor de huisstijl en website
- Eventuele aanpassingen aan het gekozen logo
- Uitwerking van het logo naar verschillende bestandsformaten (online en drukwerk)
STAP 5
Ontwerp huisstijl
Je huisstijl is het fundament van elk ontwerp waarmee je naar buiten treedt. Wil je dat jouw doelgroep je merk herkent en onthoudt? Dan is het essentieel om dit ontwerp consequent toe te passen in al je communicatie.
Een doordacht ontworpen visuele identiteit versterkt de professionaliteit en geloofwaardigheid van je merk. Aantrekkelijke vormgeving die aansluit bij je doelgroep vergroot de kans dat zij voor jou kiezen.
Bij het ontwikkelen/otwerpen van een huisstijl, volgen we deze stappen:
- Onderzoek naar juiste vorm voor de huisstijl
- Basisontwerp maken voor de huisstijl (ontwerp is ook te gebruiken voor bedrijfskleding, belettering wagenpark, etc.)
- Bepalen welke huisstijlitems nodig zijn (visitekaartjes, Word briefpapier, Powerpoint, etc.)
- Goedkeuring van het ontwerp van de huisstijl
- Opmaak van de verschillende huisstijlitems
- Verzorgen drukwerk van de huisstijl / aanleveren digitale bestanden (Word briefpapier, e-mail handtekening, Powerpoint template)






Een huisstijl bestaat uit vier visuele huisstijlelementen
In de beginfase van het ontwikkelen van een huisstijl besteden wij veel aandacht aan de vier visuele elementen van een huisstijl.
Als we van tevoren weten dat er veel huisstijldragers nodig zijn, maken we een huisstijlgids waarin alle bouwstenen zijn vastgelegd.
Het consequent doorvoeren van de huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid en daarmee aan het imago van jouw bedrijf/organisatie.

logo
Een logo kan een woordmerk, een beeldmerk of een combinatie van beiden zijn.
Een woordmerk is grafische weergave van een bedrijfs- of merknaam. Voorbeelden van woordmerken zijn Google, Coca Cola en Hema.
Veel bedrijven kiezen ervoor om naast een woordlogo ook gebruik te maken van een beeldmerk. Dit kan een abstract of figuratieve afbeelding zijn.
Bij sommige bedrijven is het logo zo bekend dat het alleen al aan het beeldmerk herkend wordt. Denk maar eens aan de logo’s van Shell, Nike en KLM.

kleur
Met kleur creëer je onderscheid en kun je de persoonlijkheid van je bedrijf weergeven. Kies de kleur(en) die je wilt gebruiken zorgvuldig. Denk eraan dat kleuren het karakter van je bedrijf, en de boodschap die je wilt uitdragen, weergeven en houd er rekening mee dat kleur een symbolische waarde, een emotionele waarde en een signaalwaarde heeft.
Maar onthoud ook dat de associatie die mensen met kleuren hebben van continent tot continent behoorlijk kan verschillen.

typografie
In de typografie leg je niet alleen vast welke lettertypes er gebruikt worden, maar ook hoe ze toegepast moeten worden. Het kan slim zijn om, als je een huisstijl laat ontwikkelen, te kiezen voor een aparte(re) typografie. Het is immers een mogelijkheid om je te onderscheiden van je concurrenten en op te vallen bij je (potentiële) klanten.
Als we spreken van typografie dan bedoelen we: lettergrootte, lettersoort en lettertype.

beeldgebruik
Beeld, zowel foto’s als illustraties, is een krachtig middel. Mensen bekijken – vaak onbewust – eerst de afbeeldingen voordat ze de tekst lezen. Je kunt honderden woorden gebruiken om je verhaal toe te lichten, maar vaak kan je dat hele verhaal ook kwijt in één beeld.
Voor elk bedrijf is het dus verstandig om zijn verhaal te ondersteunen met beeld.
Door middel van beeld kun je laten zien wat voor bedrijf je hebt en welke producten en/of diensten je aanbiedt.
De keuze en de weergave van je beelden is afhankelijk van het verhaal dat je wilt vertellen.
Stel ons al je vragen over huisstijl ontwerp!
2DSign respecteert jouw privacy en hanteert de richtlijnen zoals die zijn opgesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
